Start Pensioen3daagse 2019

Op 5, 6 en 7 november 2019 vindt op initiatief van het platform Wijzer in geldzaken de negende editie van de Pensioen3daagse plaats. In deze periode zetten Wijzer in geldzaken en partners zich in om Nederlanders te motiveren zich te verdiepen in hun pensioen en hier zo nodig voor in actie te komen.

Shaktie Rambaran Mishre luidt als bestuursvoorzitter van de Pensioenfederatie, partner van Wijzer in geldzaken, de Pensioen3daagse 2019 op feestelijke wijze in met de gongslag van de Amsterdamse beurs. Shaktie Rambaran Mishre: “De komende drie dagen gaat het over pensioen, een belangrijk onderwerp voor iedereen. Pensioen is meer dan geld voor later; zo zorgen veel pensioenfondsen bij overlijden ook voor een uitkering voor de partner en eventuele kinderen. Het is fijn om nu vast te weten te weten wat er dan geregeld is. Daarom staat het nabestaandenpensioen dit jaar in de spotlight.”

Het doel van de Pensioen3daagse is om verantwoord financieel gedrag en financiële veerkracht op latere leeftijd te bevorderen. Het thema van 2019 is ‘Zorg voor elkaar’ en gaat over nabestaandenpensioen. Zowel Wijzer in geldzaken als de Pensioenfederatie hebben een tool ontwikkeld waarmee Nederlanders inzicht krijgen in hun pensioen. Met de tool ‘Dit kun jij doen voor jouw pensioen’ van Wijzer in geldzaken kunnen mensen een inschatting maken van hun financiële situatie op latere leeftijd. De Pensioenfederatie, Nibud en SVB hebben de Geldwijzer nabestaanden ontwikkeld. Hiermee kan iemand eenvoudig zien welke inkomensregelingen gelden na een overlijden. Deelnemende partijen aan de Pensioen3daagse zijn naast de Pensioenfederatie onder andere Autoriteit Financiële Markt, Verbond van Verzekeraars, Stichting Pensioenregister, ministeries van Financiën en Sociale Zaken & Werkgelegenheid, Adfiz, FFP, De Nederlandsche Bank, Nibud, diverse banken, pensioenfondsen en -verzekeraars, vakbonden, onderwijsinstellingen, pensioenadviseurs en vele andere werkgevers. Zij zetten zich met activiteiten in om pensioenvragen te beantwoorden, zoals met pensioenspreekuren, workshops in het land en voorlichting op de werkvloer.

20191105 PensioenFederatie

De Pensioenfederatie is de overkoepelende belangenbehartiger van bijna alle Nederlandse pensioenfondsen. Het overgrote deel van alle werkenden in Nederland is aangesloten bij een collectief pensioenfonds. De Pensioenfederatie bevordert samen met en namens haar leden de doorontwikkeling, instandhouding en uitvoering van een kwalitatief goed en betrouwbaar stelsel van tweede pijlerpensioenen in Nederland. De pensioenfondsen die zijn aangesloten bij de Pensioenfederatie beheren samen circa 1.320 miljard euro. Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om Nederland financieel fitter te maken. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform Wijzer in geldzaken.

Bron: Wijzer in Geldzaken / Pensioenfederatie